آموزش حسابداری حقوق و دستمزد پایه یازدهم

بازدید : 870 لینک کوتاه : http://linkk.ir/06Y17

حداقل حقوق سال ۱۳۹۸ ?????????
(دستمزد ماهانه ۱۵۱۷۰۰۰۰ ریال حق خواربار ۱۹۰۰۰۰۰ ریال حق مسکن ۱۰۰۰۰۰۰ ریال پایه سنواتی ۷۰۰۰۰۰ ریال ) (سقف معافیت مالیاتی حقوق ماهانه ۲۷۵۰۰۰۰۰ ریال )

 

 

مرخصی اضطراری تا حداکثر سه روز و شامل موارد زیر می باشد:

۱. بیماری مستخدم
۲. صدمات ناشی از حوادث ک ب او، مادر یا پدر یا همسر یا فرزندان وارد می شود
۳. بیماری شدید پدر،مادر یا همسر یا فرزندان
۴. فوت همسر یا اقربای نسبی یا سببی تا طبقه سوم
۵. دارا شدن فرزند
۶. ازدواج مستخدم یا فرزندان
۷. احضار مستخدم توسط مراجع قضایی برای ادای شهادت و انجام تحقیقات

 

مادة91 ـ درآمدهاي حقوق به شرح زير از پرداخت ماليات‌معاف است‌:
1 ـ رؤسا و اعضاي مأموريت‌هاي سياسي خارجي در ايران و رؤسا و اعضاي هيأت‌هاي نمايندگي فوق العادة دول خارجي نسبت ‌به درآمد حقوق دريافتي از دولت متبوع خود به شرط معاملة متقابل ‌و همچنين رؤسا و اعضاي هيأت‌هاي نمايندگي سازمان ملل متحد و مؤسسات تخصصي آن در ايران نسبت به درآمد حقوق دريافتي ازسازمان و مؤسسات مزبور در صورتي که تابع دولت جمهوري ‌اسلامي ايران نباشند.
2 ـ رؤسا و اعضاي مأموريت‌هاي کنسولي خارجي در ايران و همچنين کارمندان مؤسسات فرهنگي دول خارجي نسبت به درآمد حقوق دريافتي از دول متبوع خود به شرط معاملة متقابل‌.
3 ـ کارشناسان خارجي که با موافقت دولت جمهوري اسلامي‌ايران از محل کمک‌هاي بلاعوض فني و اقتصادي و علمي و فرهنگي دول خارجي و يا مؤسسات بين‌المللي به ايران اعزام ‌مي‌شوند نسبت به حقوق دريافتي آنان از دول متبوع يا مؤسسات ‌بين‌المللي مذکور.
4 ـ کارمندان محلي سفارتخانه‌ها و کنسولگريها ونمايندگي‌هاي ‌دولت جمهوري اسلامي ايران در خارج نسبت به درآمد حقوق دريافتي از دولت جمهوري اسلامي ايران در صورتي که داراي‌ تابعيت دولت جمهوري اسلامي ايران نباشند به شرط معاملة ‌متقابل‌.
5 ـ حقوق بازنشستگي و وظيفه و مستمري و پايان خدمت و خسارت اخراج و بازخريد خدمت و وظيفه يا مستمري پرداختي به‌وراث و حق سنوات و حقوق ايام مرخصي استفاده نشده که در موقع بازنشستگي يا از کارافتادگي به حقوق بگير پرداخت مي‌شود.
6 ـ هزينة سفر و فوق العادة مسافرت مربوط به شغل‌.
8 ـ مسکن واگذاري در محل کارگاه يا کارخانه جهت استفادة‌کارگران و خانه‌هاي ارزان قيمت سازماني در خارج از محل کارگاه يا کارخانه که مورد استفادة کارگران قرار مي‌گيرد.
9 ـ وجوه حاصل از بيمه بابت جبران خسارت بدني و معالجه و امثال آن‌.
10 ـ عيدي سالانه يا پاداش آخر سال جمعاً معادل يک دوازدهم ‌ميزان معافيت مالياتي موضوع مادة (84) اين قانون‌.
11 ـ خانه‌هاي سازماني که با اجازة قانوني يا به موجب‌آيين نامه‌هاي خاص در اختيار مأموران کشوري گذارده مي‌شود.
12 ـ وجوهي که کارفرما بابت هزينه معالجة کارکنان خود يا افراد تحت تکفل آنها مستقيماً يا به وسيلة حقوق بگير به پزشک يا بيمارستان به استناد اسناد و مدارک مثبته پرداخت کند.
13 ـ مزاياي غيرنقدي پرداختي به کارکنان حداکثر معادل دو دوازدهم معافيت موضوع مادة (84) اين قانون‌.
14 ـ درآمد حقوق پرسنل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ‌ايران اعم از نظامي و انتظامي‌، مشمولان قانون استخدامي وزارت ‌اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي و آزادگان‌

 

مرخصي عبارت است از حقي که براي کارگر در ترک کار براي روزهاي غيرتعطيل در نظر گرفته شده است.

براي همه ما پيش مي آيد که به سبب بيماري و يا کارهاي پيش بيني شده و يا پيش بيني نشده شخصي ناچاريم محل کار را براي مدتي ترک کنيم؛ در اين حالت اگر ترک کار به سبب اموري غير از بيماري باشد، نوع مرخصي استحقاقي و اگر به دليل وقوع بيماري باشد، نوع مرخصي استعلاجي ناميده مي شود.

اين حق که از ديرباز براي کارگر و کارمند به رسميت شناخته شده، در قانون کار جمهوري اسلامي ايران مورد تاکيد قرار گرفته است.

ماده ۶۴ قانون کار، مدت مرخصي استحقاقي سالانه براي يک کارگر را در مجموع يک ماه در نظر گرفته است. اين رقم به صورت ماهانه معادل ۲/۵ روز خواهد بود.

کارگران مي توانند تنها ۹ روز از اين يک ماه را به عنوان ذخيره و براي دريافت مزد اضافه در نظر بگيرند و در صورتي که در طول يک سال از اين يک ماه استفاده نکنند - به استثناي همان ۹ روز - حق آن ها در مورد بقيه روزهاي باقي مانده از بين خواهد رفت.

 

انواع مالیات

مالیات ها عموما به دو گروه مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم تقسیم می شوند که هر کدام هم دارای انواع گوناگونی به شرح زیر می باشد:

? مالیات های مستقیم:
مالیات هایی هستند که به صورت مستقیم از درآمد یا دارایی اشخاص حقیقی یا حقوقی دریافت می شود و شامل انواع زیر می باشد:

? الف- مالیات بر درآمد شامل:
?مالیات بر درآمد املاک:
این نوع مالیات از درآمد اجاره دریافت می شود.

? مالیات بر درآمد مشاغل:
مالیاتی است که از درآمد شخص حقیقی وصول می گردد.

? مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی:
مالیاتی است که از جمع درآمد شرکتها و همچنین درآمد ناشی از فعالیتهای انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود دریافت می گردد.
? مالیات بر درآمد اتفاقی:
مالیاتی است که از درآمد نقدی و یا غیرنقدی که شخص حقیقی یا حقوقی به صورت بلاعوض و یا از طریق معاملات محاباتی و یا به عنوان جایزه یا هر عنوان دیگر از این قبیل تحصیل می نماید دریافت می شود.

? ب- مالیات بر دارایی شامل:
? مالیات بر ارث:
مالیاتی است که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی بر اموال باقی مانده متوفی طبق قانون تعلق می گیرد.

? مالیات حق تمبر:
نوعی مالیات مستقیم است که از طریق الصاق و ابطال تمبر بر اسناد، اوراق و مدارک به منظور رسمیت بخشیدن یا لازم الاجرا نمودن آنها، از مودی گرفته می شود.

? مالیات های غیر مستقیم:
ماليات‌هائى که پرداخت‌کننده آن مشخص و معين نبوده و تحقق ماليات بستگى به يک قسمت از فعاليت‌هاى اقتصادى و عمليات افراد داشته و قابليت انتقال آنها بسيار زياد باشد و شامل موارد زیر است:

? الف- مالیات بر واردات:
مالیات بر حقوق گمرکی
مالیات بر سود بازرگانی
مالیات بر حق ثبت سفارش کالا
مالیات بر واردات اتومبیل
مالیات بر حق ثبت

?ب- مالیات بر مصرف و فروش:
مالیات بر فرآورده های نفتی
مالیات بر تولید الکل طبی و بهداشتی
مالیات بر فروش سیگار
مالیات بر اتومبیل
مالیات بر نقل و انتقال اتومبیل
مالیات بر ارزش افزوده

حسابداری ایران, [۰۱.۰۲.۱۹ ۲۰:۱۷]
معافیت از بیمه و مالیات

 

موضوع مورد بحث معافیت از بیمه و مالیات می‌باشد.

به طور کلی در بحث شمولیت بیمه همواره فرمول کلی ذیل مدنظر قرار می‌گیرد :
مزایای غیرنقدی مشمول بیمه نیست اما کلیه‌ی مزایای نقدی غیر از مواردی که خود سازمان تامین اجتماعی اعلام کند، مشمول بیمه است.

برخلاف نظر عموم که مزایای نقدی مستمر را در این فرمول لحاظ می‎کنند و در نظر عموم عبارت مستمر حداقل چهار پرداخت (فصلی) را شامل می‎شود، از نظر کارشناسان سازمان تامین اجتماعی هر پرداختی که بیش از یکبار در سال صورت گیرد مستمر تلقی می‎شود.
موارد مشمول قانون معافیت از بیمه تامین اجتماعی و مالیات حقوق

موارد عدم شمول بیمه مطابق اعلام سازمان تامین اجتماعی در سایت رسمی این سازمان (www.tamin.ir) عبارتند از :

۱)بازخرید ایام مرخصی؛ ۲) هزینه عائله‌مندی؛ ۳)هزینه‌های سفر و فوق العاده ماموریت؛ ۴) عیدی و پاداش آخر سال؛ ۵)مابه التفاوت کمک هزینه مسکن خوار و بار در ایام بیماری؛ ۶)حق شیر؛ ۷) پاداش نهضت سوادآموزی؛ ۸)حق تضمین کسر صندوق؛ ۹)خسارت اخراج و مزایا پایان کار (سنوات)؛ ۱۰)پاداش افزایش تولید

علاوه بر این موارد، بن نقدی مطابق بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شماره ۸۲۹۵۹ مورخ ۱/۵/۹۳ نیز از شمول بیمه خارج شده است. غیر از موارد ذکر شده هر پرداختی که به کارمند صورت بگیرد از قبیل حق ایاب و ذهاب، هزینه تلفن، حق غذا و سرپرستی و غیره. چنانچه این پرداخت به صورت رسمی وارد فیش کارمندان شود مشمول بیمه خواهد بود.

نکته: سقف مزایای مشمول بیمه هفت برابر حداقل حقوق اعلامی در هر سال خواهد بود و بیشتر از آن معاف است.

در بحث مالیات تمامی پرداخت‎های صورت گرفته به کارمندان اعم از نقدی و غیرنقدی مشمول مالیات حقوق است؛ منتها مهم‌ترین معافیت‌های ذکر شده در قانون به شرح ذیل است :
۱) معافیت سالانه که توسط دولت اعلام می‌شود و برای سال ۱۳۹7 ماهانه رقم ۲3 میلیون ریال است.
۲) سنوات، خسارت اخراج، حقوق ایام مرخصی استفاده نشده، حقوق بازنشستگی یا مستمری پرداختی به وراث که به هنگام بازنشستگی یا از کارافتادگی به حقوق بگیر پرداخت می‌شود.
۳) هزینه‌های سفر و فوق العاده ماموریت
۴) عیدی و پاداش اخر سال به میزان یک دوازدهم معافیت سالانه
۵) مزایای غیرنقدی به میزان دو-دوازدهم معافیت سالانه
۶) هزینه‌های درمان (شامل دو-هفتم بیمه تامین اجتماعی کارمند؛ و بیمه‌های تکمیلی خود و اعضای خانواده)
۷) حقوق نیروهای مسلح

غیر از موارد ذکر شده کلیه‌ی پرداختی‌های مستقیم به کارمندان باید وارد جدول مالیات حقوق شده و مالیات آن از حقوق کارمندان کسر و تا پایان ماه بعد به حساب دارایی واریز گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 




لیست محتوای آموزشی این دوره : برای دسترسی به محتوا روی آن ها کلیک کنید .