آموزش حسابداری -بخش دوم

بازدید : 377 لینک کوتاه : http://linkk.ir/1bd88

مراحل کار حسابداری:

۱.جمع آوری اسناد  مثبته ۲. شناسایی اسناد مثبته ۳.تجزیه وتحلیل اسناد مثبته ۴.صدور اسناد حسابداری ۵. بررسی و تایید اسناد حسابداری ۶.ثبت اسنادحسابداری در دفاترقانونی شامل دفتر روزنامه و کل ۷.تهیه تراز آزمایشی اصلاح نشده ۸. بررسی حساب های کل معین وتفصیلی ۹.اصلاح حساب ها ۱۰.تهیه تراز آزمایشی اصلاح شده ۱۱.تهیه صورت های مالی اساسی شامل سود وزیان ترازنامه گردش وجوه نقد ۱۲.بستن حساب ها شامل بستن حساب های موقت و دائم ۱۳.تهیه تراز آزمایشی اختتامی ۱۴.تهیه اظهارنامه عملکرد

 

اسنادمثبته چیست :

اسنادی است که دلالت بروقوع یک معامله ویا رویداد مالی دارد مانند قبض آب برق گاز وتلفن شرکت ،لیست حقوق ودستمزد شرکت ،فاکتورخریدوفروش شرکت ...

 

معادله اصلی حسابداری : شالوده و پایه واساس حسابداری است

دارائیها  = بدهی ها + سرمایه

 

جزیه وتحلیل حسابداری : بررسی اینکه این رویداد مالی چه تاثیری بر معادله اصلی حسابداری دارد (افزایش وکاهش حساب ها )

 

حساب چیست : ابزار اصلی ثبت و خلاصه کردن اطلاعات مالی است . شکل آموزشی حساب ،  T شکل است . و شکل قانونی حساب دفترکل است .

 

سمت راست حساب را بدهکار حساب میگوئیم و سمت چپ حساب را بستانکار میگوئیم .

 

مفهوم بدهکار و بستانکار در حسابداری :

هم چنانکه در ریاضیات علامتهائی وجود داردمثل (+ ، > ، < ، {} و...) که هر کدام دارای مفهوم خاصی می باشند و لی به شکل ، علامت یا نماد به کار می روند . در حسابداری هم , بدهکار و بستانکار یک علامت هستند . یعنی یک نشان و یا یک نماد می باشند.

بر اساس قراردادمبلغ ثبت شده در طرف راست حساب T ، بدهکار و مبلغ ثبت شده در سمت چپ حساب T ، بستانکار محسوب می گردد . فعل بدهکار کردن به معنای ثبت ارقام در سمت راست است و فعل بستانکار کردن به معنای ثبت ارقام در سمت چپ است.

لازم به ذکراست ، مفهوم بدهکاران با بدهکار با توجه به مطالب ذکرشده یقینا فرق دارد . واین امرنباید ما را به اشتباه صوق دهد .

همچنین مفهوم بستانکاران با بستانکارفرق خواهدداشت .

درنتیجه بدهکار و بستانکاریک نشان یاعلامت درحسابداری می باشد . ولی بدهکاران و بستانکاران عنوان حسابها و به ترتیب جزء اقلام دارائی وبدهی می باشند .

افزایش هریک ازانواع دارائیهادرسمت راست (بدهکار)حساب آن دارائی ثبت می شود.

کاهش هر یک ازانواع دارائیهادرسمت چپ (بستانکار) حساب آن دارائی ثبت می شود.

 

حساب های اصلی : دارائیها ،بدهی ها ، سرمایه ، درآمد ، هزینه ها